آموزش جامع نرم افزار حسابداری دودوتا

آموزش گزارشات تراز هشت ستونی در نرم‌افزار حسابداری دودوتا

همان‌طور که می‌دانیم اطلاعاتی که در سیستم حسابداری وارد می‌شوند، داده‌های اولیه‌ای هستند که از اسناد و مدارک مثبت گرفته می‌شوند، این اطلاعات مالی توسط سیستم حسابداری پردازش می‌شوند و در نهایت به شکل گزارش‌های حسابداری به‌عنوان خروجی سیستم در اختیار استفاده‌کنندگان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی قرار می‌گیرد.

گزارش‌های حسابداری مجموع اطلاعات مالی مربوط به یک واحد اقتصادی را به شکل طبقه‌بندی‌شده همراه با توضیحات و تفاسیر لازم به طور یکجا ارائه می‌نماید.

یکی از مهم‌ترین گزارش‌های نرم‌افزار حسابداری تراز آزمایشی است، تراز آزمایشی صحت ثبت‌اسناد و دفاتر ما را نشان می‌دهد، با توجه به اینکه به‌عنوان مبنایی برای تهیه صورت‌های مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد این امکان را فراهم می‌نماید که مدیران و حسابداران، دیدی کلی از گردش حساب‌ها در طی یک دوره مالی داشته باشند.

تراز هشت ستونی همان‌طور که از نامش مشخص است در هشت ستون، چهار نوع گزارش از تمامی معاملات انجام‌شده را نشان می‌دهد و شامل دو ستون مانده‌حساب، دو ستون گردش حساب، دو ستون بستن حساب موقت و دو ستون تراز کل می‌باشد.

برای مشاهده تراز هشت ستونی در نرم‌افزار اندرویدی حسابداری اندرویدی دودوتا، باید از منوی اصلی نرم‌افزار، وارد قسمت گزارشات شده و گزینه تراز هشت ستونی را انتخاب نماییم.

در برگه بازشده در قالب جدولی می‌توان تمام حساب‌های در گردش را در هشت ستون مشاهده کرد. بخش گردش حساب شامل تمامی تراکنش‌های حساب‌های دائمی و موقت است که مانده بدهکار و مانده بستانکار را به‌صورت مجموع نشان می‌دهد اما بخش مانده، گزارشی جامع از دفتر کل است که مانده‌حساب‌ها را بر اساس بدهکار و بستانکار نشان می‌دهد.

بستن حساب موقت : در این قسمت حساب‌های موقت یا به عبارتی حساب‌های سود و زیانی را نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که با استفاده از یک حساب رابط به نام خلاصه سود و زیان، سود یا زیان مجموعه را همانند صورت سود و زیان در حال حاضر نشان می‌دهد.

تزار کل : در این قسمت حساب‌های دائمی یا به عبارتی حساب‌های ترازنامه‌ای را نشان می‌دهد، مانده این حساب‌ها مربوط به پایان سال مالی و بستن حساب‌ها  است و درواقع ترازنامه را به‌صورت گزارشی نشان می‌دهد.

در این برگه، امکان ذخیره، پرینت و اشتراک‌گذاری تراز هشت ستونی وجود دارد که با کلیک روی نشانگر چاپ سه گزینه ذخیره، چاپ و اشتراک‌گذاری نمایش داده می‌شود که با کلیک روی هرکدام عملیات مرتبط با آن انجام می‌شود.