آموزش جامع نرم افزار حسابداری دودوتا

آموزش کدینگ در نرم‌ افزار حسابداری دودوتا

یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین بخش سیستم‌های مالی، کدبندی سرفصل‌های حسابداری بر اساس استانداردهای حسابداری می‌باشد، که با توجه به نوع فعالیت هر شرکت برخی از سرفصل‌ها متغیر می‌باشد. حسابداران برای سهولت در کار، امکان شناسایی بهتر و سریع‌تر حساب‌ها و همچنین عطف و ربط آن‌ها به هر یک از حساب‌ها یک کد خاص با عنوان کدینگ اختصاص می‌دهند.

کدینگ حسابداری به دسته‌بندی و مرتب کردن عناوین فعالیت‌های مرتبط با حسابداری گفته می‌شود که امکان چینش موضوعات مالی و عملیات را بر اساس موضوع فعالیت و سطح فعالیت برای حسابداران امکان‌پذیر می‌کند، در این روش هم سرفصل‌های اصلی و فرعی فعالیت‌ها مشخص می‌شود و هم ارتباط بین آن‌ها برای کسانی که قرار است به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، روشن می‌گردد. 

طراحی کدینگ حسابداری سبب می‌شود تا اطلاعات مالی به‌راحتی قابل ‌تفکیک باشند و در مواقع لزوم دسترسی به آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

 

جهت ایجاد کدینگ یا ايجاد و ثبت سرفصل‌های جديدی که در سرفصل‌های پیش‌فرض وجود ندارد در نرم‌افزار اندرویدی حسابداری دودوتا ابتدا باید از منوهای داخل صفحه اصلی نرم‌افزار، وارد قسمت حسابداری شده و گزینه کدینگ را انتخاب نماییم.

در برگه بازشده گزینه‌های ایجاد گروه، حساب کل، حساب معین و حساب تفصیلی وجود دارد که با کلیک روی هرکدام می‌توانیم سرفصل جدیدی ایجاد و ثبت نماییم.

تعریف صحیح و اصولی کدینگ حسابداری، مدیریت و کاربران را در امر گزارش‌گیری کمک خواهد نمود تا تجزیه‌وتحلیل، اطلاعات را به‌خوبی انجام دهند. باید توجه داشت هرچقدر سطح حساب بالاتر باشد سیستم گزارش‌گیری شفاف‌تر خواهد شد. طراحی سیستم کدینگ حسابداری در رویه‌های مالی بسیار مهم و یک امر تخصصی بوده و اگر با دقت و به‌درستی انجام شود بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری را رفع و اشتباهات انسانی را کاهش می‌دهد.