آموزش جامع نرم افزار حسابداری دودوتا

آموزش ثبت فاکتور مدرن

فاکتور فروش بخش جدایی ناپذیری از تمامی کسب و کارها محسوب می‌شود. فاکتور فروش سندی است که فرایند فروش را ثبت می‌کند و وظیفه‌ی این سند تصدیق پرداخت توسط فروشنده برای کالاها و خدمات است. لازم به ذکر است فاکتور فروش همیشه توسط فروشنده صادر می‌شود و در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

در نرم‌افزار اندرویدی حسابداری دودوتا، جهت ثبت فاکتور  مدرن باید از منوی اصلی نرم‌افزار، وارد قسمت خریدوفروش شده و  از قسمت بالایی صفحه گزینه ثبت  فاکتور را انتخاب نماییم.

یکی از جذاب‌ترین آیتم‌های دودوتا ثبت فاکتور مدرن (سریع) است. دلیل جذابیت این آیتم این است که تمامی فاکتورها (فروش، پیش‌فاکتور، خرید، برگشت از فروش، برگشت از خرید و…) را در این قسمت می‌توانید ثبت و مشاهده نمایید.

با انتخاب هر کدام از فاکتورها ظاهر زمینه‌ی فاکتور تغییر می‌کند و این امر موجب می‌شود تا از اشتباه کردن ‌کاربر برای ثبت هر فاکتور جلوگیری شود. لازم به ذکر است که هر کدام از زمینه٬ی فاکتورها تم رنگ مختص به  خود را دارد تا از لحاظ بصری

.مشتری دچار خطا نشود

 

هنگام ثبت فاکتور تاریخ همان روز و شماره فاکتور به صورت اتوماتیک توسط نرم افزار برای شما نمایش و ثبت می‌شود.

زمان ثبت فاکتور برای مشتری می‌توانید با انتخاب آیکون سرچ نام مشتری موردنظر خود را انتخاب کنید و اگر مشتری جدید بود می‌توانید در همان لحظه در صفحه باز شده با انتخاب آیکون + مشخصات مشتری جدید را تعریف و ثبت کنید.

برای جست‌وجو کالاها در این قسمت می‌توانید از روش٬های مختلف مانند نوشتن نام کالا – زدن بارکد مختص به کالا و یا از طریق میکروفون با گفتن نام کالای مورد نظر کالای مد نظر خود را ‍‍‍‍بیابید.

اگر هنگام جست و جوی نام کالای مورد نظر کالای شما در لیست کالاها نبود شما می‌توانید با انتخاب گزینه + افزودن کالا در وسط صفحه به قسمت اول دوره رفته و اطلاعات پایه کالای خود را تعریف کنید.

گزینه‌ی تیپ قیمت:

با انتخاب تیپ قیمت موردنظر کالاها و خدماتی که برای آن تیپ قیمت تعیین شده‌اند برای ما نمایش داده می‌شوند. با انتخاب تیپ قیمت مورد نظر می‌توانید برای هر برای هر کالا و مشتری‌ها تیپ قیمتی را در نظر بگیرید.

گزینه ی کل گروه‌ها:

با انتخاب  این گزینه می‌توانید کالاهای خود را بر اساس گروه‌ها و انبارهای از پیش تعریف شده جست و جو نمایید. این آیتم می تواند به جست و جوی سریع‌تر کالاها کمک کند.

گروه‌های فرعی:

برای جست و جوی سریع‌تر اگر شما در اول دوره برای کالای خود (مثلا کفش) مشخصه‌ای تعین کرده باشید (رنگ، سایز، جنس و….) در ثبت فاکتور سریع به راحتی می‌توانید از نوار ابزار گروه‌ها (گروه فرعی 1 و 2 و 3) آن را پیدا کنید.

با انتخاب علامت سه نقطه در قسمت بالای صفحه امکان دسترسی شما به گزینه‌های زیر فراهم می‌شود:

گزینه افزودن کالا/ خدمات:

با انتخاب این گزینه پیغامی تحت عنوان روش جدید ثبت کالا جدید برای شما نشان داده می‌شود که با انتخاب هر کدام از این روش‌ها می‌توانید کالای خود را ثبت کنید.

گزینه ترتیب نمایش:

این گزینه امکان نمایش کالاها را با چندین روش مختلف مثلا (صعودی، نزولی، بارکد محصول، تاریخ ثبت و…) برای شما فراهم می‌کند.

گزینه تنظیمات فاکتور:

با ورود به بخش تنظیمات می‌توانیم تغییراتی در جهت بهینه‌سازی سرعت نرم‌افزار، نمایش فونت گزارشات، تنظیمات عمومی ثبت فاکتور، شخصی‌سازی فاکتورهای فروش و صورت‌حساب، سفارش سازی ثبت فاکتور سریع، تنظیمات لوگو، امضا و… اعمال نماییم.

گزینه تغییر حالت نمایش:

برای مشاهده تعداد بیشتر کالاها در یک صفحه می‌توانید از گزینه تغییر حالت نمایش استفاده کنید و متناسب به شغل خود شخصی سازی کنید.

گزینه ماشین حساب:

اگر بخواهید؛ مثلاً قیمت یا بارکد یک محصول را تغییر دهید به‌راحتی می توانید قسمت مورد نظر را انتخاب کنید و با زدن گزینه ماشین حساب و انجام عملیات مورد نظر تغییرات خود را اعمال کنید.

گزینه پرتال آموزش:

با انتخاب این گزینه به صفحه آموزش دودوتا رفته و می‌توانید راهنمایی و آموزش لازم را مشاهده کنید.

علامت سه‌ نقطه ی کنار هر کالا شامل چندین آیتم مختلف است:

گزینه افزودن مجدد کالا خدمات:

می‌توانید از این آیتم زمانی استفاده کنید که بخواهید از همان کالا به مشتری یک اشانتیون بدهید. با افزودن مجدد کالا خدمات قیمت فروش را صفر زده  که در فاکتور فروش به عنوان اشانتیون ثبت گردد.

گزینه پین کردن کالا خدمات:

کالاهای پر فروش، کالاهای که مبلغ فروش بالاتری دارند یا به عنوان دیگر کالاهای مهم‌تر را می‌توانید به اول لیست کالاها پین کنید.

گزینه کاردکس:

در صورت انتخاب کاردکس کالای مورد نظر جزییات عمومی کالا شامل وارده صادره و مانده اموال نمایش داده می‌شود و می‌توانید تنظیمات موجودی کالا را انجام دهید و همچنین عملیات مورد نظر خود را به اشتراک بگذارید.

گزینه ویرایش:

با انتخاب این گزینه به قسمت اول دوره رفته و می‌توانید مشخصات کالا را از قبیل مبلغ، بارکد و…را ویرایش کنید.

گزینه حذف:

از این طریق کالای انتخابی و مورد نظر حذف می‌شود.

گزینه تصویر:

این گزینه امکان انتخاب تصویر را برای کالاها فراهم می‌کند.

در قسمت وسط صفحه ثبت فاکتور امکان مشاهده کل کالاها به صورت مجزا و تکی برای شما فراهم است.

اگر علامت V کنار هر کالا را بزنید می‌توانید به‌صورت تکی تخفیف را روی کالای موردنظر اعمال کنید و حتی می‌توانید به راحتی درصد گروه شناور را برای هر کالا جداگانه اعمال کنید. شما می‌توانید برای هر کالا شرح تکی مختص به آن کالا را تعریف کنید.

می‌توانید برای هر کالا تصویر مربوط به همان کالا و یا تصویر مدنظر خود را به نمایش بگزارید.

در کنار هر کالا تعداد موجود در انبار مشخص و قابل رویت است و شما می‌توانید بسته به نوع فاکتور تعداد کالای موردنیاز خود را تعیین کنید. همچنین شما می‌توانید تعداد کالای موردنیاز را برای ثبت فاکتور با علامت‌های V و ^  کم و زیاد کنید.

مبلغ فروش برای هر کالا قابل تغییر است به این صورت که می‌توانید مبلغ را فقط برای آن لحظه یا برای همیشه تغییر دهید. اگر دودوتای شما به وب‌سایت فروشگاه وصل باشد با تغییر قیمت وضعیت تغییر هم در وب سایت اعمال شده است.

برای دریافت مبلغ فاکتور از مشتری به سه روش می‌توانید عمل کنید:

ثبت کارت‌خوان:

اگر حساب بانکی شما به کارت‌خوان وصل باشد هنگام ثبت فاکتور برای مشتری  با زدن این گزینه مبلغ مستقیماً به حساب بانکی شما منتقل می‌شود.

ثبت نقدی:

وقتی بابت فروش کالا از مشتری وجه نقد دریافت می‌کنید با ثبت نقدی وجه به صندوق اصلی شما اضافه می‌شود.

ثبت ترکیبی:

در این قسمت شما می‌توانید تعیین کنید که مبلغ پرداختی فاکتور شما روی کارت‌خوان یا صندوق اصلی یا ترکیبی از هر دو قرار گیرد و حتی اگر قسمتی از آن نسیه بود در ثبت ترکیبی اعمال کنید. همچنین شما می‌توانید درصد تخفیف خود را به صورت کلی روی تمام فاکتور اعمال کنید.

آیکون امضا در ثبت ترکیبی:

شما می‌توانید برای فاکتورهای خود از مشتری امضا بگیرید و همچنین در قسمت شرح فاکتور توضیحات لازم را  برای فاکتور خود را بنویسید.

آیکون چرخ‌دنده (تنظیمات) در قسمت ثبت ترکیبی:

در این قسمت شما می‌توانید تنظیمات مربوط به ثبت سریع فاکتور و تسویه ترکیبی را اعمال کنید.

با انتخاب آیکون پیش نمایش در پایین صفحه قبل از ثبت فاکتور می‌توانید جزئیات فاکتور خود را مشاهده نمایید.