بارکد یا رمزینه:

در گذشته فروشگاه‌ها با حجم کمتری از محصولات و مردم مواجه بودند و به دلیل محدودیت کالا هر چند وقت یکبار به شمارش محصولات در انبار یا فروشگاه اقدام می نمودن (انبار گردانی)، اما با بیشتر شدن جمعیت و تنوع زیاد کالاها بنا به در خواست و نیاز مردم شمارش محصولات کار آسانی نبود و نه تنها زمان زیادی برای این کار تلف می شد بلکه امکان اشتباه و ریسک نیز به حداکثر رسیده بود تا اینکه بارکد و دستگاه‌های بارکد خوان ابداع شدند.

باگذر زمان خطوط میله ای در اندازه و سایزهای مختلفی بر روی کالاها و محصولات دیده می شد که هرکدام از آنها در بر دارنده اطلاعات خاص درباره محصول بودند که کار فروشندگان را در فروش و همچنین شمارش موجودی انبار را بسیار آسان کرده و امکان وجود هیچگونه اشتباهی وجود نداشت.

در ابتدا تنها خطوط میله ای شکل بودند اما با گذشت زمان به نمایش های تصویری دیگری نیز گسترش یافت این تصاویر درج شده بر روی کالاها که حاوی اطلاعاتی مانند: نام محصول، قیمت محصول، نام شرکت سازنده و… می باشد. علاوه بر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها در کارخانه‌های صنعتی، فروشگاه های پرتردد و… نیز مورد استفاده قرار گرفت.

دودوتا و بارکد خوان ها:

شرکت تیروژ کاران غرب سازنده نرم افزار حسابداری دودوتا جهت سهولت در کار فروشندگان و امکان استفاده کاربران خود از دستگاه های بارکد خوان، دودوتا را به گونه ای طراحی کردند که علاوه بر سازگاری با تمامی دستگاه ها و با تمامی اپلیکیشن های استاندارد نیز سازگاری دارد.

اگر کالایی دارای رمزینه نباشد می توانید در لوازم التحریر  لیبل بارکدهای آماده را خریداری نمایید در غیر این صورت دودوتا این امکان را برای کاربران فراهم آورده که بار کد را به صورت دستی و دلخواه وارد نمایند.

در فروشگاه های بزرگ از کلیه دستگاه های بارکد خوان اکسترنال (بلوتوث، وای فای، کابل otg) و یا نرم افزارهای بارکدخوان بسیار سریع و حرفه ای غیر رایگان مانند: (scandit ) استفاده می نمایند.

ویژگی و فواید:

  1. دسته بندی محصولات
  2. گزارش کننده اطلاعات واقعی
  3. تسریع در کار فروش
  4. دسترسی آسان و به روز موجودی کالا
  5. عدم وجود خطا

دستگاه هایی هستند که با پویشگرهای نوری که دارند اشکال درج شده بر روی محصول را اسکن می نمایند و اطلاعات محصول اسکن شده را در اختیار کاربران می گذارند. با گذشت زمان و استفاده متداول از تلفن همراه اسکنر یا بارکد خوان هایی ساخته شدند که دوربین دستگاه اندروید را به یک بارکد خوان تبدیل می کند.

(کاربرانی که از دودوتا استفاده می کنند می توانند به دلخواه خود اسکنر خود را انتخاب نمایند زیراکه دودوتا با تمامی بارکد خوان ها سازگار می باشد)

نرم افزار حسابداری دودوتا امکان استفاده از دستگاه های بارکد خوان و اپلیکیشن های بارکد خوان را نیز پشتیبانی می کند